A lelki adományok ugyan különfélék, a Lélek azonban ugyanaz. A szolgálatok is Különfélék, de az Úr ugyanaz…. A Lélek megnyilvánulásait mindenki azért kapja, hogy használjon vele.” Szt.Pál 1.Kor.lev.12. 4,5,7
Téma –vázlat:
Amit még hozzátettünk:
* a közösségi feladatok felvállalása,
* a közösségi terek hasznosítása és aktív részvétel a közéletben
* a jó közérzet és az életminőségének emelése.
Mindannyiak „speciálisak” vagyunk elvárásainkban – mi az, ami elfogadható
Segítség és elfogadása. (Szekeres Pál gondolataira reflektálva)
Kérni és elfogadni „feladata”
* fizikai hozzáférés biztosítása (épület, szolgáltató pultok, munkahelyek, polcok, megvilágítás,hanghatások, stb. )
* intellektuális hozzáférés (alternatív és klasszikus megoldások, berendezések spec.szoftverek, e-dokumentumok, www. helyek)
* virtuális hozzáférés (azok számára, akik nem tudják meglátogatni a helyszínt)
e-dokumentumok és berendezések, e-szolgáltatások, web helyek, házhoz szállítás, mozgó könyvtár
* hozzáállás, attitűd
a könyvtári dolgozók képzése, érzékenyítése
fogyatékosság. A fizikai és érzékszervi hátrányok láthatóbbak, jobban körül határoltak, a megoldások főleg technikaiak.
Kialakult a kínálható szolgáltatások köre:
A mozgássérült embertársaink a helyváltoztatásban segíthetőek, az érzékszervileg korlátozottak pedig, ezen hiányok kipótlásával, legyőzésével. A segítség jól és egyértelműen körülhatárolható, jó szakmai megoldásoknak vagyunk tanúi.
A segítségre szorulók az élet más területein komoly teljesítményekre képesek!!!
Sallai-Tóth László gondolatai.
Felismerése, hozzájuk való viszonyulásunk és a kínálható szolgáltatások köre lassan alakul napjainkban.
Már érzékelhető szolgáltatási formák:
* komfort érzés megteremtése (ld. Autista betegek)
* türelmes magatartás
* művészet – és olvasás terápia,
* „csendes órák”
* mi az, amit még hozzátehetünk?
Kovács Györgyi olvasás terapeuta gondolatai a módszerről.
minden hátrányos helyzetű ember természetes, belülről jövő vágya
Párbeszéd és kapcsolatok //megértés és megértetés
Kompetenciák és határok. Arányok és irányok
Felkészülés a feladatra:
Közösségi feladat – megosztás
(mentál-higiénés szakemberek, szociális segítők, pszichológusok,stb.)
Összefoglalás:
A most formálódó igényrendszerhez kell megtalálnunk kapcsolódási pontjainkat. Megértéssel, türelemmel hallgatni és meghallgatni a lelki zavarokkal küzdőeket. Kovács Györgyi kifejezetten azt tanácsolta, hogy erősen támaszkodjunk klinikai és egyéb segítőkre, a sikeres megoldások keresésében. Olvasás-, művészeti- dráma-játszás, stb. csak támogatásra szoruló, de nem beteg emberekkel sikeres. A legfontosabb tapasztalat, hogy „tanulnunk kell”, koncentráljunk az alkalmas munkatársak „érzékenyítésére” és módszeres továbbképzésére.
Németh Margó kiegészítése:
A lelki zavarok felismerése és a segítségnyújtás, nem kizárólag csak a klinikai szakemberek feladata. Így a könyvtárak és munkatársaik az elsődleges/ primer/ prevencióban,a lelki egészségvédelemben aktív szerepet tudnak vállalni. A közösségi kapcsolatok segítésében, a szociokulturális hatások kiegyenlítődésében, és a felzárkóztatás feladataiban.
A secunder prevenció során a már kialakult mentális problémák időben történő kezelésében és a már pszichés megbetegedések által okozott károk csökkentésében a speciális segítő szakemberekkel való szoros kapcsolat és együttműködés szükséges. Fontos tudni, hogy mire terjed ki a kompetenciájuk, miben tudnak segíteni és hogyan és kivel kell együttműködniük a segítés kapcsán.
A gyermekkori speciális fejlődési zavarok esetén /számolás. írás, olvasási készség/ az óvoda pedagógus és a nevelési tanácsadó munkatársa, valamint az iskolafejlesztő pedagógusa az együttműködő szakember.
Az alkalmazkodási és magatartási zavarok, amelyek szociális konfliktust okoznak / hiperaktivitás, agresszió, szorongásos zavarok, stb./ elsősorban jelző funkciót igényelnek és kapcsolat felvételt az adott intézmény szakembereivel.
Szükséges és fontos az együttműködés a területileg illetékes Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatok munkatársaival, a területen működő drog prevenciós szakemberekkel és intézményekkel, a rendőrség ifjúságvédelmi felelősével a drog és alkohol problémák és speciális magatartási zavarok során. A mentális zavarok és pszichiátriai betegek segítésében minden esetben szükséges közösen az adott területen dolgozó szakemberek vezetésével együttműködni.
A tercier prevencióban a már kialakult mentális problémák kezelésében, a mindennapi élet egyensúlyának megteremtésében, az önkéntes segítő és önsegítő csoportokkal sokféle együttműködés valósítható meg./ gyász, válás, krónikus betegségek, függőségek, életmód, stb. /